Nye elbiler på vej til Danmark

september 10, 2023

Det vælter ind med nye elbils-modeller på markedet i Danmark. I 2023 og langt ind i 2024, kommer der mindst 120 helt nye elbiler, facelifts eller varianter ifølge Motors opgørelse1. De 80 er helt nye modeller, og det er det markant største antal nogensinde på så kort tid. Nye på listen er bl.a. BMW i5 sedan, Nio ET5 Touring, Tesla Model 3 (2023 facelift) og Xpeng G9.

Men hvad er de nyeste features og fordele ved de kommende elbiler? Hvad kan de tilbyde, som de tidligere modeller ikke kunne? Og hvilke udfordringer skal de stadig overvinde? I dette blogindlæg vil vi give dig et overblik over nogle af de mest spændende elbiler i 2023 og deres egenskaber.

BMW i5 sedan

BMW har længe været en af de førende producenter af luksuriøse og sportslige biler, men har også satset stort på elbiler med deres i-serie. Efter succesen med den kompakte i3 og den futuristiske i8, er BMW nu klar til at lancere deres første elbil i mellemklassen: i5 sedan. Denne bil skal konkurrere med Tesla Model 3 og Model S, samt andre elbiler som Audi e-tron GT og Mercedes EQS.

BMW i5 sedan er baseret på den nye CLAR-platform, som også bruges til andre BMW-modeller med forbrændingsmotorer eller hybridteknologi. Det betyder, at i5 sedan vil have et design, der ligner de traditionelle BMW-biler, men med nogle elektriske detaljer som en lukket kølergrill og blå detaljer. Bilen vil også have et stort glastag, som giver et lyst og rummeligt interiør.

En af de største fordele ved BMW i5 sedan er dens rækkevidde og ydelse. Bilen vil have et batteri på 80 kWh, som giver en rækkevidde på op til 600 km på en opladning. Det er mere end de fleste konkurrenter i samme klasse. Bilen vil også have en imponerende acceleration, som kan gå fra 0 til 100 km/t på under 4 sekunder. Bilen vil have firehjulstræk og en samlet effekt på omkring 400 kW (544 hk).

BMW i5 sedan vil også have en række avancerede teknologier, som gør kørslen mere komfortabel og sikker. Bilen vil have et digitalt instrumentbræt, en stor touchscreen i midten og et head-up display, som viser vigtig information på forruden. Bilen vil også have trådløs opladning af smartphones, stemmestyring og “gesturecontrol”. Bilen vil desuden have en række assistentsystemer, som kan hjælpe med at holde afstand til andre biler, skifte spor, parkere og bremse automatisk i nødstilfælde.

BMW i5 sedan forventes at komme på markedet i slutningen af 2023 eller begyndelsen af 2024. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men den estimeres til at ligge omkring 600.000 kr.

Nio ET5 Touring

Nio er et kinesisk mærke, som har specialiseret sig i elbiler med høj kvalitet og innovativ teknologi. Nio har allerede lanceret flere elbiler på det kinesiske marked, som har fået stor popularitet og anerkendelse. Nu er Nio klar til at indtage det europæiske marked med deres første model: ET5 Touring3. Denne bil er en mellemstor SUV, som skal konkurrere med Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 og Volkswagen ID.4.

Nio ET5 Touring er en elegant og aerodynamisk SUV, som har et minimalistisk og moderne design. Bilen har et stort panoramatag, som giver et godt udsyn og et naturligt lys. Bilen har også et digitalt spejl i stedet for et traditionelt bakspejl, som giver et bedre overblik over trafikken bagved. Bilen har desuden nogle unikke lygter, som kan skifte farve og mønster alt efter kørselsmodus.

En af de største fordele ved Nio ET5 Touring er dens fleksibilitet og tilpasningsevne. Bilen vil være tilgængelig med tre forskellige batteristørrelser: 70 kWh, 100 kWh og 150 kWh. Det betyder, at kunderne kan vælge den rækkevidde, som passer bedst til deres behov og budget. Bilen vil have en rækkevidde på mellem 480 km og 1.000 km på en opladning alt efter batterivalg. Bilen vil også have mulighed for at skifte batteri på få minutter på en af Nios mange batteriskiftestationer, som vil blive oprettet i Europa.

Nio ET5 Touring vil også have en række avancerede teknologier, som gør kørslen mere komfortabel og sikker. Bilen vil have et digitalt instrumentbræt, en stor touchscreen i midten og et head-up display, som viser vigtig information på forruden. Bilen vil også have et kunstigt intelligens-system kaldet Nomi, som kan interagere med føreren og passagererne gennem stemme, ansigtsgenkendelse og bevægelsessensorer3. Nomi kan blandt andet styre bilens funktioner, spille musik, tage billeder og fortælle jokes. Bilen vil desuden have en række assistentsystemer, som kan hjælpe med at holde afstand til andre biler, skifte spor, parkere og bremse automatisk i nødstilfælde.

Nio ET5 Touring forventes at komme på markedet i slutningen af 2023.

Nogle af de andre elbiler, som du kan glæde dig til i 2023, er den faceliftede Tesla Model 3 og Xpeng G9. Disse to biler har hver deres styrker og svagheder, som vi vil se nærmere på her.

Tesla Model 3 (2023 facelift)

Tesla Model 3 er en af de mest populære elbiler i verden, og den har fået et nyt design og nogle nye funktioner for 2023. Bilen har fået nye, smalle forlygter, som giver den et mere aggressivt udtryk. Bilen har også fået et nyt frontparti, som er mere aerodynamisk og reducerer luftmodstanden. Derudover har den fået akustiske ruder, som sænker støjen væsentligt fra den tidligere model. Bagpå har bilen fået TESLA-bogstaver i stedet for det tidligere logo. Bilen har også fået nye fælge og dæk, som forbedrer rækkevidden og mindsker kørestøjen.

En af de største fordele ved Tesla Model 3 er dens høje teknologiske niveau. Bilen har et avanceret infotainmentsystem med to store skærme, som giver adgang til navigation, musik, spil og meget mere. Bilen har også et omfattende sikkerhedssystem med otte kameraer, 12 ultralydssensorer og en radar, som gør det muligt for bilen at køre semi-automatisk med Autopilot-funktionen¹. Bilen kan også modtage over-the-air-opdateringer, som forbedrer dens software og ydelse løbende.

En af de største udfordringer ved Tesla Model 3 er dens kvalitet og service. Bilen har været plaget af flere fejl og mangler i dens konstruktion og finish, som har skabt utilfredshed blandt nogle kunder. Bilen har også et begrænset servicenetværk i Danmark, som kan gøre det svært at få repareret eller vedligeholdt bilen.

Xpeng G9

Xpeng G9 er en ny premium el-SUV fra Kina, som skal udfordre biler fra Audi, Mercedes-Benz og Tesla i en konkurrencepræget klasse. Bilen er bygget på en 800 volts struktur, som giver den mulighed for meget hurtig opladning med op til 300 kW. Det betyder, at bilen kan oplade fra 10 til 80 pct. på bare 20 minutter, på trods af at batteriet er temmelig stort med en bruttokapacitet på 98 kWh for Long Range- og Performance-varianterne. Det er mere end de fleste konkurrenter i samme klasse.

En af de største fordele ved Xpeng G9 er dens komfort og udstyr. Bilen har en rummelig og luksuriøs kabine med rammeløse døre med soft-close funktion, panoramatag, varme- og massagefunktioner i sæderne og to store 15″ skærme i instrumentbordet. Bilen har også en intelligent luftaffjedring med to kamre, som øger kørekomforten markant og giver bilen større alsidighed. Bilen kan sænke eller hæve undervognen efter behov, hvilket kan forbedre aerodynamikken eller frihøjden.

En af de største udfordringer ved Xpeng G9 er dens ukendte brand og historik. Bilen er den første model fra Xpeng i Danmark, og det kan være svært at vurdere dens pålidelighed og holdbarhed på lang sigt. Bilen har også et ukendt servicenetværk i Danmark, som kan gøre det usikkert at få repareret eller vedligeholdt bilen.
Kan de omvendt gøre som Tesla og få en hurtig og omfattende penetration af deres brand i Danmark, ser det rigtig spændende ud for Xpeng.